Classic Rally
Technology

voor uw project

GSM: +32 (0) 476 44 29 01

AUSTIN HEALEY PROJECT

Klik hier en LEES MEER.....

Deze klant had zijn MGB Roadster bij mij binnen gebracht voor de afstelling van de carburatoren 
Zijn grote droom was echter om een Austin Healey te vinden, die hij als basis zou kunnen gebruiken voor een ombouw gebaseerd op de Worx rallycars die succesvol waren in de jaren ’60.
In april ‘23 vroeg hij mij om samen met hem naar een wagen te gaan kijken die te koop werd aangeboden door een lid van de Vlaamse Healey club.
Het betrof een model MKIIA bouwjaar ’63.
Dit is zeer gewild omdat hij nog wel het klassieke ronde dashboard heeft, maar daarnaast al wel beschikt over draairamen en een vouwdak, dat hem meer gebruikscomfort geeft.
De wagen bleek nog zeer solide na een eerdere restauratie begin jaren 2000.
Naast een lekkende schokdemper achteraan, een overdrive die niet inschakelde en een “3° versnelling die wat aandacht zou nodig hebben op termijn” was er weinig op aan te merken en bleek de wagen “good value for money”.
Met de fabrieksrode kleur was het tevens de perfecte basis voor de ombouw naar een rallymodel zoals gebruikt in de jaren ’60.
De klant voorzag 3 fasen voor het project:
Een fase 1 met oog op veiligheid en een fase 2 met oog op visuele ombouw naar rallymodel.
Beide direct uit te voeren na aankoop, met oog op het gebruik in het zomerseizoen van ’23.

Voor fase 1 met oog op een veilig gebruik zijn volgende werkzaamheden uitgevoerd:
•Grondig nazicht en reinigen van de remmen. Zij waren echter op zich nog
in goede staat. Enkel vooraan hebben we ervoor geopteerd om “performance”
remblokken te plaatsen. We hebben de remmen wel meteen een sportief geel
kleurtje gegeven.
- Omdat de schokdemper achter toch moest vervangen worden, hebben we meteen
een volledige nieuwe “aftermarket” SPAX-set geïnstalleerd, die we op het voorziene
sportief gebruik hebben afgesteld.
•Tot slot hebben we , ook om het visueel aspect, op verzoek van de klant de standaard spaakwielen vervangen door een set 15” Minilite velgen, waarop we voor een gezond weggedrag moderne Uniroyal rain tires hebben gelegd.

Tijdens fase 2, de visuele ombouw op basis van de worx rallywagens die in de jaren ’60 zo succesvol waren, hebben we volgende werkzaamheden uitgevoerd:
•Chroombumpers voor en achter verwijderd.
•Vooraan moderne CIBIE 100 verstralers geplaatst op rallysteunen met geïntegreerd trekoog.
•Achteraan een period correct achteruitrijlicht en mistlamp geplaatst.
•Vooraan de standaard grill vervangen door een rallygrill met grotere luchtinlaten.
•Plaatsing van een stevige stalen motorbescherming om gebruik op onverhard mogelijk te maken.
•Een uitlaat op maat gemaakt, ingekort tot een zijuilaat, die een heerlijke sportieve sound geeft.
•In de cockpit de stoelen geherpositioneerd, zodat deze verder achteruit kunnen voor een betere rijpositie.
•De standaard bedieningsknoppen hebben we logischer geherpositioneerd, de bediening van de richtingaanwijzers verplaatst van op het stuur naar de linkerzijde, zodat ze kunnen bediend worden volgens de logica die we gewend zijn en bijkomend de plaatsing voorzien van de extra bedieningen: stroomonderbreker, bediening brandstofpomp, voorinstallatie voor bediening van een automatische fire exstinguisher, bediening van de verstralers, achteruitrijlicht, extra ventilator motorkoeling en kaartleeslamp (waarvoor we een period correct exemplaar hebben geplaatst), 1 12V- en 2 USB aansluitingen (voor voeding van GPS, tripmasters of I-phones).
•Tot slot hebben we het standaard houten stuur vervangen door een sportstuur in alcantara met betere dikkere grip.

Na het gebruik tijdens het zomerseizoen en op basis van de rijervaring zouden we voor de klant in samenspraak fase 3 plannen vanaf de winter ’23-’24: mogelijke aanpassing van de motor voor extra vermogen (met mogelijke plaatsing van triple Webers in de plaats van de standaard dubbele SU carburatoren). En omdat bij aankoop toch was gebleken dat de overdrive niet werkte en was aangegeven dat de versnellingsbak aandacht nodig had, zouden we ook die aanpassen om het hoger vermogen de baas te kunnen.
Na 2 events en enkele privéritten, bleek de versnellingsbak na +/- 1.000km toch sneller dan verwacht voor ernstige problemen te zorgen, zodat we hierin sneller hebben moeten ingrijpen.
Zonder verdere test heeft de wagen die proef, een regularity van 950km op single tracks en off-road, ondertussen zonder problemen doorstaan.
Met wat vertraging, wegens wat onvoorziene omstandigheden, zal wagen dus het seizoen 2024 intens worden gebruikt voor sportieve en minder sportieve ritten. En op basis van die ervaring voorzien we dan samen met de klant tijdens de winterperiode de mogelijke vooropgestelde aanpassing van de motorisatie. De bedoeling is een motor te voorzien van een redelijk bottom end vermogen voor gebruik als (regularity) rallywagen.
Of dan ook nog verder wordt gekeken voor de plaatsing van period correcte kuipzetels, 4-puntsveiligheidsgordels en een rolkooi, en de aansluiting van de automatische blusinstallatie zal afhangen van de sportieve ambities van de klant.


"Klassieke Austin Healey ombouwen naar Rallyversie Monte Carlo"

classicrallytechnology%20brug%20achterzijde
classicrallytechnology%20glijder
classicrallytechnology%20frame%20stoeelen
classicrallytechnology%20voorbereiding%20stoel%20matten%20geldegd
classicrallytechnology%20zekeringen%20voorbereiding
classicrallytechnology%20zznsluitingen%20motercompartiment
classicrallytechnology%20ophanging
classicrallytechnology%20wiel%20geel
classicrallytechnology%20dynamo
classicrallytechnology%20frame
classicrallytechnology%20reservewiel
classicrallytechnology%20uitlaat
classicrallytechnology%20dak
classicrallytechnology%20pedalen
classicrallytechnology%20metalen
classicrallytechnology%20stoelen
classicrallytechnology%20dak
classicrallytechnology%20pedalen
classicrallytechnology%20metalen
classicrallytechnology%20stoelen
classicrallytechnology%20dak
classicrallytechnology%20pedalen
classicrallytechnology%20metalen
classicrallytechnology%20stoelen
classicrallytechnology%20voorkant%20links%20austin
Klein%20frontzicht
classicrallytechnology%20afdak
messgrill

U wenst meer info ….


ClassicRallyTechnology_Logo_Langwerpig_Kleur

classic rally technology